Op zondag 19 mei, hebben we eerste Pinksterdag gevierd, bij prachtig weer, in de open lucht op het erf van de familie Meerdink in ‘Het Klooster’ een buurtschap bij Bredevoort, waar vroeger inderdaad zeer dichtbij het klooster ‘Nazareth’ heeft gestaan.
Deze eerste Pinksterdagviering werd boven verwachting goed bezocht en de natuurgeluiden van kakelende kippen, loeiende koeien en ook de haan de een pauw lieten flink van zich horen, droegen bij aan deze feestelijk viering.
Rooms-katholiek Bredevoort hielden op deze mooie plek samen met Rooms-katholiek Aalten en de Protestantse gemeente Bredevoort een woord- en gebedsdienst met als voorgangers
Hans de Graaf en Jos Wessels en ds. Ada Endeveld. De vocale begeleiding werd verzorgd door het katholiek kerkkoor van Bredevoort, aangevuld met enkele zangers van het voormalige herenkoor St. Cecilia uit Aalten.
De viering droeg als thema ‘Modern en Devoot’ met uitzicht op het beeldje van de kanunnik op de splitsing Kloosterdijk-Hoeninkdijk.
Dit beeldje herinnert aan het voormalige klooster Nazareth dat hier in de nabijheid heeft gestaan. In 1429 kwamen kanunniken uit Windesheim bij Zwolle naar deze plaats om een klooster te stichten. De Geest van God dreef hen naar deze verlaten plek op de Schaarsheide; zo hoopten zij beter God te kunnen dienen.
In het welkomstwoord door Hans de Graaf sprak hij over deze bijzondere plek, waar 595 jaar geleden het klooster heeft gestaan tot ongeveer 1600.
In de huidige tijd zijn Geloof en Kerk uit elkaar geraakt. Nu zijn we hier samen gekomen op deze plek, katholiek Aalten en Bredevoort en protestant Bredevoort, in de hoop, dat ook over hen de Geest van God vaardig moge worden op deze eerste Pinksterdag. Het was een katholieke viering die open stond voor iedereen.
Op de zevenarmige kandelaar werden de kaarsen ontstoken. ‘De zeven gaven van de H. Geest’ Een vlam voor: Inzicht-Raad-Sterkte-Kennis-Vroomheid-Ontzag voor God.
In zijn overweging sprak Hans over: “Ook in je eigen omgeving lijkt de hemel de aarde te raken, zoals ook op deze plek in dit buurtschap ´Het Klooster´.
Ook de H. Maria kreeg aandacht zij is steeds verbonden met het Hoogfeest van Pinksteren en op de tweede Pinksterdag vieren we dan ook het feest van Maria, moeder van de kerk.
Deze viering, met liederen en gebeden doet ons denken aan de openluchtvieringen met Hemelvaart in het verleden in de pastorietuin te Vragender.
De natuurgeluiden begeleiden ons tot het eind van de viering en maakten de viering nog mooier.
Hans de Graaf vroeg 3 mensen naar voren en stelde hen de vraag: wat is voor jullie de geest van Pinksteren?
-Hun antwoorden: Vooral een vredig wereld – een drieluik van hoop is voor mij Kerst-
Pasen en Pinksteren.
-Op zondagen ging je altijd naar de kerk, daar wil je gewoon zijn. Mensen hebben niet zoveel
met het gebouw en vinden samen komen belangrijker.
-Ik denk altijd aan die vurige tongen, die neerdaalden boven alle mensen én in alle
landen Om hen kracht te geven.
Aan het eind van de viering werd aan 2 vredesduiven hun vrijheid teruggegeven en zij verkozen spontaan het luchtruim.
Na de viering, die tot het einde begeleid werd door natuurgeluiden die de viering nog mooier maakten, was er de mogelijkheid met elkaar gezellig na te praten met een kopje koffie/thee op het erf met iets bij de koffie.
Onze speciale dank gaat uit naar de familie Meerdink, die de viering op deze prachtige plek op hun erf mogelijk maakte én naar allen die meewerkten aan deze openluchtviering.
Bloemen voor Mevr. Meerdink en een bloemstukje voor zieke mensen, als een bloemengroet van de geloofsgemeenschappen.
Gezamenlijke kerkdienst спільної церковної служби….
Op zondag 5 mei vielen beide belangrijke herdenkingen samen. De herdenking van de opstandig van Jezus voor de Oost-orthodoxe Oekraïners en de bevrijding van de bezetting van Nederland in de 2e wereldoorlog. Dagen die elkaar overlappen in vrede, vreugde en angst. Zo vierden we samen deze dag in een oecumenische viering in de Oude Helena Kerk te Aalten met de genodigde en talrijk aanwezige Oekraïners, die verblijven in Aalten en omgeving, en met de voorgangers pastor Jos Droste en ds. Yntema.
Allen werden welkom geheten door Pastor Droste en mevrouw Olga, die het gesproken woord vertaalde naar het Oekraïens. Deze mevrouw zorgde tijdens de hele viering voor de vertaling van gebeden en lezingen, zodat het goed te volgen was voor de Oekraïners.
Oekraïners zijn gewend iets te eten mee te nemen naar een viering en zo ook gebeurde het op 5 mei. Op tafels stond allerlei lekkers uitgestald en aan de wand hingen diverse iconen, waaronder een speciaal voor hen vervaardigd icoon, gemaakt door Marian van Delft uit Neede. De liturgieboekjes waren 2-talig gedrukt. Zo was alles goed te volgen voor alle aanwezigen.
Pastor Droste sprak in zijn overweging over: ”Hoe tijdens Zijn lijden en verrijzenis alles is gebeurd én Zijn woorden en daden kunnen een nieuw licht werpen op de huidige tijd. Ondanks de pijn en verdriet vinden mensen elkaar steeds weer.”
De viering werd vocaal begeleid door het Oost-Nederland kamerkoor. Zij brachten de prachtige liederen ingetogen ten gehore, gezongen in het Oekraïens. Het koor heeft in zijn repertoire liederen die door de Oekraïners herkend worden vanuit hun eigen traditie. Het koor kreeg bovendien veel waardering omdat de Oekraïners genoten van de voor hen zo goed verstaanbare teksten.
De iconen werden tijdens de viering gezegend, nadat eerst een gedicht van Huub Oosterhuis werd voorgelezen. Deze iconen mochten de Oekraïense vrouwen na afloop mee naar huis nemen om ze daar een mooi plekje te geven als symbool van verbondenheid.
Ook de meegebrachte etenswaren werden gezegend.
Na afloop van de viering was iedereen welkom om elkaar ontmoeten in Elim en bij een kopje koffie of thee en in een feestelijke stemming gingen schalen met de lekkernijen rond.
Er is veel werk verzet door allen die meewerkten om er een mooie geslaagde viering van te maken hetgeen goed gelukt is. Allen werden hiervoor hartelijk bedankt.
MODERN EN DEVOOT 1429-2024 In de buurtschap ‘t Klooster
Pinksteren 19 mei 2024
De geloofsgemeenschappen van de H. Helena Aalten en H. Hart en H. Georgius Bredevoort konen op Eerste Pinksterdag bijeen in een openluchtviering. De viering vindt plaats bij de boerderij van de fam. Meerdink aan de Kloosterdijk, vlakbij het beeldje van een kloosterling, in de buurtschap ’t Klooster bij Bredevoort.
Het is dit jaar 595 jaar gleden dat het klooster Nazareth, ook genoemd Schaer, werd gesticht. De kloosterlingen hoorden bij de vernieuwingsbeweging van de Moderne Devotie. Vanuit Deventer verspreidde deze beweging zich over heel West-Europa. De Geest van Pinksteren bezielde de kloosterlingen. In de viering is er aandacht voor onze bezieling. Kan die vruchten opleveren in onze eigen moderne samenleving?
Voorgangers zijn Hans de Graaf en Jos Wessels. Het kerkkoor van Bredevoort neemt ook deel en er is natuurlijk ook samenzang. Verheugend is het dat de Protestantse gemeente van Bredevoort zich aansluit in deze Katholieke dienst. Zo beleven we samen de Geest van Pinksteren.
De viering begint om 9.30 uur. Bij slecht weer wordt de viering verplaatst naar de Oude St.-Joriskerk aan de Markt in Bredevoort.
Met gelovigen uit vele Aaltense kerken.
Al een aantal jaren vroeg in de morgen op eerste Paasdag komen we samen in de kerk. Ieder in zijn eigen kerk/gebouw om de opstanding, de verrijzenis van Jezus Christus te vieren.
In 2024, in de Oude Helenakerk, in een oecumenische viering met ds Zeldenrijk en Hans de Graaf als voorgangers. Het was een goed bezochte viering met een hartelijk welkomstwoord, gebeden en gezangen passend bij het hoogfeest van Pasen. Aan het eind van de dienst werd er aan ieder een kaarsje in de liturgische kleur geel uitgereikt om het in de avond om 20.00 uur thuis aan te steken met als herinnering aan de ochtendviering en aan elkaar.
Na afloop van deze dienst/viering volgt dan het samenzijn op de markt met gelovigen uit andere Aaltense geloofsgemeenschappen. Langzaam stroomt de markt dan vol met mensen, uit alle richtingen komen ze aan. Het is misschien wel het mooiste moment, na de viering in eigen kerk van Pasen: deze samenkomst! We zien en voelen, dat er voor deze mensen maar één Jezus Christus bestaat: de op eerste Paasdag herrezen zoon van God.
Op de markt richtte ds. Zeldenrijk zich tot de mensen met een goed verhaal vol humor, begeleid door een blaasensemble van muziekverenging Excelsior.
Tot slot zingen we nog het lied ´U zij de Glorie´ en gaan naar huis of mee met familie, een goed gevoel en naar de koffie. Weer een mooie gezamenlijke paasmorgen in 2024.
Op Goede Vrijdag 2024 werd in Aalten, in een zaaltje in het ‘Helenahuis’, de Kruisweg van Jezus herdacht over het lijden van Jezus. Dat gebeurde met afbeeldingen van de laatmiddeleeuwse Aaltense Kruiswegstaties. Voorgangers waren Jos Droste en Hans de Graaf. De dertien zandstenen staties stonden ooit langs de glooiende paden van het dorp, richting de Calvarieberg. De originelen hangen prominent in museum Catharijneconvent te Utrecht. Als cultureel erfgoed zijn ze van nationale betekenis.
Naast de traditionele zang tussen de staties werd een verbinding gemaakt met de hedendaagse kruiswegen. In een gebed bij elke statie werden die noden voorgelegd aan de schepper van hemel en aarde. Ook het weer opstaan uit de dood, dankzij naastenliefde, kreeg de aandacht. Het was een indrukwekkende en goed bezochte herdenking in geloof en met herkenning. Na afloop konden de aanwezigen elkaar ontmoeten.
:
Alle veertien staties werden op beeldscherm vertoont.
Hieronder een impressie van de herdenking/gedachtenis van Jezus. Aan zijn veroordeling, zijn lijdensweg door de straten van Jeruzalem naar de Calvarieberg en zijn kruisiging.
Na het vertonen van iedere statie sprak Jos Droste een tekst uit, passende in de huidige tijd en werd die gezamenlijk gezongen.
De veroordeling van Jezus
Vierde Statie: Jezus valt onder het kruis. Voor wie ten val komen: onervaren onbekend met risico's eigen grens niet kennen. Help hen opstaan en verder gaan.
Zevende statie: Voor hen die zich laten horen en durven handelen, dat zij een voorbeeld zijn voor hen die wegglijden en onverschillig zijn.
Voor hen die ten ondergaan aan inzet voor anderen, dat zij ons bewust maken van onze rol in deze wereld.
Dertiende statie: Voor eerbied voor elk mens van de wieg tot graf en goede zorg voor zieken en stervenden en nabijheid en aandacht.
Veertiende statie: De graflegging. Voor de naamloze doden en voor hen die niet weten waar hun geliefden zijn. Voor allen van wie het leven op dood spoor is gekomen.
Terugblik op:
Thema: Afbraak of Opbouw?
Op zoek naar houvast en geborgenheid zo zijn we hier op deze zondag samen gekomen
Het is dan de derde zondag van de Veertigdagentijd, ook wel Vasten genoemd.
Er gebeurt tegenwoordig nogal wat in onze wereld, dichtbij en ver weg. Oude zekerheden vallen weg, vertrouwde gebouwen en instellingen veranderen van functie, leegstand, er wordt gemorreld aan de grondwet en BN’ers vallen van hun voetstuk.
Niets lijkt meer heilig te zijn, ook heilige huisjes niet!
Laat ons op weg zijn naar een nieuw toekomst in de 40-dagen-tijd.
In tijden van verandering wordt veel overhoop gehaald, zoals letterlijk ook Jezus deed in de Tempel in Jeruzalem toen het paasfeest nabij was en Hij daar de handelaren verjoeg, die zich in de Tempel gevestigd hadden met hun koopwaar. De Tempel is géén markt!
Blijkbaar werkt het optreden van Jezus als een katalysator, hij zet een proces in gang dat al 2000 jaar jaren bezig is.
Is dat nu reden tot zorg of schept het juist ruimte?
De Tempel is voor Joden in die tijd, wat voor ons Rooms Katholieken ‘Het Vaticaan’ is in de huidige tijd. Het is het vanzelfsprekend het hart van het geloof. De plaats met rituelen van offers en feesten. Wat betekenen deze als je er met je hart niet bij bent? Niets, afbreken dus, óf afbraak en opbouw?
En wat je afbreekt moet je weer opbouwen. Verbondenheid is wat in je hart zit!
Hoe gaan we in de huidige tijd met elkaar om, we zijn elkaars broeders en zusters. Ook
omgang met mensen van andere geloven biedt ruimte om te bouwen aan Gods nieuwe wereld. Behandel God en de naasten als jezelf.
Na de viering was er een gezellig samenzijn met koffie en thee in Elim.